Kneskjælven del 2 (02-11-2013)
Kategori: Konkurranse
Kort/område: Gulsåsen, Høgås, Berger
Arrangør: Berger og Svelvik O-lag
Land: Norge
Disciplin: Ultralang
Distance: 18.92 km
Tid: 163:11
Etter at vi ristet av oss klynga ved 8. post, fortsatte vi videre til 9. post og matstasjon. Spiste godt på matstasjonen på Knemshytta ved Damvann. Heiv innpå saft, rosiner og bananer. Brukte litt mer tid på matstasjonen enn de 4 andre (tre menn og en dame) jeg løp med, men regnet med at jeg kom til å ta dem igjen etterhvert.

Fant ganske god flyt løpsmessig på stien, og jeg kunne se de andre foran meg. Rett før Sankhanshølet var det ganske bra med sol (som blenda), og da vi kryssa en svær gul stråmyr, virket det som om hele verden var gyllen. Tok igjen de andre rett før 10. post.
Enkelt kortstrekk til 11. post. Da vi kom til posten sto det to ikke-orienteringsløpere der, og det virka som om de venta på "skyss" til neste post.
Det neste strekket var ganske tungt, spesielt opp fra dalbunnen opp til Gulsåsen. Vi traff to turgåere med startnummer (som hadde starta før fellesstarten) i søkket før posten, men vi skjønte at vi måtte litt videre over ryggen.
Stien nedover mot 13. post og Myrestulen var mer steinrøys enn sti flere steder, men det føltes bra å dra litt på nedover. Fikk en liten luke til klynga, noe som var lurt med tanke matstasjonen. Stappa i meg minst like mye som på forrige matstasjon, for det værste er vel å få matsprekk! Løp igjen ut sist i klynga fra matstasjonen, men denne gangen var jeg ikke så langt bak.

Før første gang begynte jeg å kjenne meg litt sliten i skrotten. Heldigvis var vi alle "enige" om å gå i motbakkene på begynnelsen av langstrekket mot 14. post, men etter at vi kom over kneika gikk det lettere. Tok igjen noen flere turgåere rett før posten. Gjennomførte det optimale veivalget på dette strekket.
Hadde ingen klar plan til 15. post, skulle bare komme meg til posten. Ble altfor mye klatring i skrenter og stup. Burde selvfølgelig ha løpt i myrdragene til høyre i stedet! Heldigvis hang de andre på meg...
Dårlig fokus og dårlig retning videre. Blei kanskje litt stresset? Ved posten satt det folk ved et bål og delte ut drikke som verken var vann eller saft! (Sjekk postbeskrivelsen!)Stigamp nedover mot 17. Lett post.

Tenkte at det ville være lettere å skaffe seg luke ved å utnytte tyngdekrafta nedover mot riksveien, enn å gjøre det i motbakken opp mot de siste postene. Virket som om det fungerte, selv om jeg ikke så meg tilbake. Stempla noen titall sekunder før resten av klynga på 18. post. Måtte bare kjempe videre på de siste kortstrekkene. Lynga var utrolig høy, den rakk opp til hoftene flere steder! I kombinasjon med motbakke førte dette til at jeg kjente krampa hogge til i leggen. Tok igjen enda en gjeng med turgåere på posten, som var hyggelige og lot meg slippe forbi. Skimtet et par menn ved 20. posten, men de var nok et minutt foran meg. Over jordet ved Brekke var det igjen mye sol rett imot, og jeg var nødt til å bruke kompasset for å finne ut hvor jordet smalnet inn... Tok igjen de to mennene ved 21. post. Løp ned stien/steinrøysa ned mot siste post, og sprintet deretter over broen inn til mål.

Godt å komme i mål, for jeg kjente det ganske så godt i beina de siste hundre meterne med nedoverbakke. Men samtidig var det synd at det var over, for det var en veldig flott tur! Både perfekt vær, fin løype og vakkert terreng gjør det å komme i mål som første dame bare til en ekstra bonus.
Vis kommentarer (0)

Kneskjælven del 2 (02-11-2013) Kneskjælven del 2 (02-11-2013)