Treningstur på Framstadsæterfjellet (2015-06-21)
Kategori: Trening
Karta/område: Hadeland, Gran kommune
Arrangör: Hadeland o-lag
Land: Norge
Sträcka: 10.16 km
Tid: 91:05
O-løp i "feriemodus"

Vi bestemte oss i siste liten og dro opp til Hadeland på søndag. Det var langdistanseløypa som lokket.

Vi spurte pent og fikk lov å ta den lengste løypa etter at alle med ordinær starttid hadde kommet av gårde.

1) Tenkt å starte forsiktig og ville benytte stien i begynnelsen. Den var vanskelig å følge grunnet trær som lå på kryss og tvers. Buet litt mot venstre og tok igjen flere på posten.
2) Tanken var å løpe rett på og bruke myrkant som ledelinje i den siste delen. Tar noen unødvendige høydemeter i begynnelsen, kunne løpt ned i søkket litt lenger vest. Leser meg fint inn med hjelp av kollene,
3) Grov kurs over myra - flott skue mot høyre - og klatrer i uras nordre kant. Kommer litt for langt til venstre men radaren er "på" og får øya på skjermen.
4) Velger venstre, mest for å få en lettere inngang. Bruker myra midtveis fordi den byr på bedre løpbarhet enn krattskogen.
5) Enkel strekk.
6) Kurs fra kolletopp og leser myrene.
7) Ser litt små skummelt ut og har ikke god plan samtidig som jeg dilter etter noen yngre løpere.
De løper ut på stien og jeg føler at jeg er i ferd med å løpe for langt. Vinkler ned på feeling (skimter vekstgrensa på venstre siden) og går rett i posten.
8) Planen er å følge en grov kurs slik at jeg kommer ned på stien øst for kollen. Kompassbruken på strekkets første del er for dårlig og må korrigeres ved hogsten. Får sætra på min høyre side og derfra går det bedre. På posten tar jeg to kopp med vann.
9) Pussig med en post så nær kartkanten men det er nok med oppfangende detaljer bak. Ender opp på toppen og derfra går det greit.
10) Følger myrkant, slep, myrkant, grøft og finner greit fram.
11) Er litt sløv med kartlesing i andre halvdel av strekket og kommer litt for lavt.
12) Enda et langstrekk, kult! Grov kurs mot sætra, sneier forbi start, gjerde, går rett i.
Bruker ikke den ledige tiden i forrige strekk på å se over resten av løypa (hadde hendene fulle med å holde meg på beina) og var mentalt ikke klar for postplukken i slutten. Så langt hadde jeg ligget på forskudd.
13) Leser strekket 13-14 og stusser over at jeg hadde klart å krysse to stier uten å legge merke til dem. Slipper meg litt lengre ned og når terrenget mot høyre for meg flater helt ut skjønner jeg i noen sekunder ingenting. Å dæven! Over bekken, runder kollen og kommer etterhvert fram til posten. Er i bakleksa og må gå noen meter for å se på neste strekk.
14) Nå går det litt bedre og treffer bra.
15) Sti, vei bekk, vekstgrense, stein, myr, kommer som perler på en snor.
16) Undervurderer posten og leser ikke kartet eller får øyet på korreksjonene (gjerde og passasje) tidsnok. Taper en del her.
17) Skjønner ikke med en gang at posten ligger lavere og venstre når jeg kommer gjennom gjerdet og blir litt irritert.
18-mål) OK.

Kjempefin terreng, grei løype og brukbar orientering. Takk for arrangørene for en fin tur !
Visa kommentarer (0)

Treningstur på Framstadsæterfjellet (2015-06-21) Treningstur på Framstadsæterfjellet (2015-06-21)