Jukola 2. etappe (2019-06-16)
Kategori: Konkurranse
Karta/område: Valkeisvuori, Kangasala
Land: Finnland
Distans: stafett
Sträcka: 2
Sträcka: 11.99 km
Tid: 100:25
Kort oppsummert:
- Kroppen spilte på lag, fikk ikke krampe.
- Hadde flyten under hele løpet, løpt bak andre og kontrollerte og gikk rett i alle mine gafflingsposter.
- Farten var godt under 10min/km og løpt laget opp med 54 plasser.
Den beste natt-o opplevelsen noen sinne, rett og slett.

Lenge trodde jeg at jeg kom ikke i betrakning hos UK. Gjennomføringen av Eikerløpet hadde tydeligvis gjort inntrykk på dem og plutselig så hadde jeg flybiletten. Følte meg pigg under hele løpshelgen både før og etter løpet.

1C) Oppvarmingen går etter planen og jeg tar en stor gel 10 minutter før forventet start. Stig kommer inn på stipulert tid og sender meg ut kl. 00:45 som nr. 723. Rekker å se gjennom hele løypa på vei til startposten og ser to alternativer til førstepost: a) venstrebue a lá Ø. K. Østerbø b) grusvei-kjerrevei-slep. Det er køløping opp mot veien i den forholdsvis tette skogen og straks etter at vi kommer ut på veien drar mange av dem foran meg til venstre. Velger å følge etter da jeg er redd av det høye tempoet på veien.
Farten kjennes greit ut og hogsfeltet er ikke så verst. Følger godt med på kartet oppover og registrerer søkket på toppen vi løper i. Plutselig er det ingen som vil nordover lenger så jeg må selv sørge for å finne fram til denne B-posten ved hjelp av slepet og ryggen. Går rett i. Digg !
2C) I den stripegrønne har jeg, for å begynne med, flere rygger foran meg som løper i riktig retning men når vi kommer inn i lia er jeg igjen overlatt til meg selv. Sklir inn i skåla og må korrigere til høyre. Herfra og frem til post 13 er det en gruppe på 10-15 stykker rundt meg som sørger for grei fremdrift.
3) Køløping på kurs over den flate nesa.
4) Køløping, får med meg de to store steinene. Har løpt opp ca. 40 plasser.
5) Klynga holder seg unna det grønne og må ned etter høydepunktet.
6) Farten øker noe og jeg må passe på å ikke tryne mens jeg tar frem en liten gel.
7F) Ser at køen løper/går ikke helt mot min post men jeg er tålmodig og venter til den dreier mot venstre når vi kommer opp på flata.
8) Klynga følger en kjempetråkk som går i høyrebue.
9I) Varsku: post i grønt. Registrerer det myrete søkket og tror at jeg ser kollen til venstre. Steinene lengre frem får jeg ikke kontakt med og merker at gruppa blir usikker. Aner at vi kan ha kommet mot venstre fordi jeg kan se løpere høyre for meg som også er på en slags rygg. Løper mot dem og ser en anen klynga fra høyre som treffer posten. Skjønner at jeg hadde litt flaks her. Taper ca. 1,5 minutter.
10) Tempoet friskner til i det vi sneier forbi den forbudte myra. God sikt og god kontroll i bakken.
11) Ser posten med en gang når jeg forlater den forrige.
12F) Ser enkelt ut med ryggen fullt av markante detaljer. Rett før den største tellekurve kollen skrur jeg lykta på 100% i håp om at jeg får lettere øye på den. Det gjør jeg og dermed er saken biff.
13) Tid for den siste gelen som jeg tar på vei ned mot posten. Drikke, veikryssing, stopp en hal ! Har jeg stemplet ? Jeg tverrsnur og løper tilbake til posten. Bedre safe enn sorry ! Taper 10-15 plasser her.
14) Når jeg bykser inn i skogen igjen er jeg alene. Følger tråkket, kommer opp på den gule nesa. Derfra er det bare å runde kollen og se etter posten mot venstre.
15) Ut av posten blir det folksomt igjen. Krysser veien, kurs og kollepost. Enkelt.
16) Følger ryggene i lia, passerer steinene som forventet og leder noen turvenner til posten. Glis.
17) Kanskje fordi jeg orienterte aktivt inn til posten i stad er jeg plutselig på etterskudd og har ikke et grovt bilde av strekket bortsett fra at i veivalget inngår en bit av kjerreveien. Nedover i lia mister jeg ryggene jeg hadde fulgt siden stien og blir grepet av panikk en kort stund. Heldigvis har karene bak meg fulgt bedre med og overtar. Gjenvinner kartkontakten i det store søkket og styrter ut på veien. Her er det mange som skal samme vei, ser ihvertfall en lang rekke med lykter foran meg. Farten forteller at de fleste synes at de har fått plutselig dårlig tid. Noen løper ned i søkket hvor vi kom opp for en drøy time siden mens de fleste har is i magen og fortsetter frem til sadelen. Har god kontroll over kollene. Det grønne er ikke så tett nede ved grøftene og ved å løfte blikket kan jeg se løpere som stempler på posten.
18) Latterlig kort og lett strekk.
19L) Klynga vil unngå det grønne ved å vike mot høyre. Veivalget gir også en sikrere inngang. Ser den store steinen på nesa men kollen dukker aldri opp i synsfeltet mitt. Det er god sikt på den flate kollen før posten og jeg viser veien til dem jeg har rundt meg akkurat da.
20L) Grov kurs mot toppen. Noen stopper opp ved en post litt før, så jeg må presser meg gjennom flokken som stempler.
21) Ser slepet på kartet men velger å følge de som løper foran meg Tror ikke det betydde særlig mye.
22) Rekker å dobbeltsjekke sistepost og kode på veien og det er bare å følge med strømmen nedover.
Mål) Er bli og fornøyd og får lyst til sette igang en ordentlig langspurt. Ombestemmer meg fort da en liten djevel melder sin tilstedeværelse i venstre legg rett under kneet. Løper opp 54 plasser og gir kartet til NI.

Gubbelaget med en junior på 5. etappe og en på fellestart ender opp som nr. 763. Neste år blir det julenisseland: Rovaniemi
Visa kommentarer (0)

Jukola 2. etappe (2019-06-16) Jukola 2. etappe (2019-06-16)